ANTI-PESTPROTOCOL
Het Anti-pestprotocol van Kindervakantiewerk Stevensweert is opgesteld om een veilige en respectvolle omgeving te waarborgen tijdens al onze activiteiten. We streven ernaar om pestgedrag te voorkomen en adequaat aan te pakken om de welzijnsbeleving van alle deelnemers te waarborgen. In dit protocol is vastgelegd hoe wij handelen bij pestgedrag.
1. Definitie van plagen:
Plagen gebeurt vaak spontaan, is van korte duur en komt incidenteel voor. De machtsverhoudingen liggen gelijk. De rollen liggen niet vast, de ene keer plaagt de een, de andere keer de ander. Plagen is vaak leuk of grappig en gebeurt niet met de intentie om iemand pijn te doen.
2. Definitie van pesten:
Pesten wordt gedefinieerd als herhaaldelijke negatieve handelingen gericht tegen een persoon of groep. De machtsverhoudingen zijn ongelijk. De negatieve handelingen gebeuren met opzet om de ander pijn te doen en om schade toe te brengen, zowel fysiek als emotioneel.
Voorbeelden van pestgedrag kunnen zijn: buitensluiten, schelden, dreigen, roddelen, fysieke intimidatie en online pesten.
3. Verantwoordelijkheden:
• Bestuur: verantwoordelijk voor het implementeren en handhaven van het pestprotocol.
• Begeleiders: verplicht om pestgedrag te herkennen, te rapporteren en passende maatregelen te nemen.
• Deelnemers: worden aangemoedigd om respectvol met elkaar om te gaan en pestgedrag te melden.
4. Preventie:
• Voorlichting: voorafgaand aan de activiteiten wordt het pestprotocol kenbaar gemaakt op de website. Het protocol is met het bestuur besproken.
• Groepsvorming: we stimuleren het creëren van een positieve groepscultuur en het bevorderen van vriendschappen.
Het kan natuurlijk voorkomen dat bovenstaande preventieve maatregelen niet werken. Het is dan goed om te weten wat de signalen zijn die de pester, het gepeste kind en omstanders uitzenden. Begeleiders, bestuur en ouders kunnen deze signalen dan waarnemen. Het is goed om alert te blijven bij onderstaande signalen.
Het slachtoffer
• Voelt zich niet veilig tijdens een activiteit
• Blijft rondhangen bij begeleiders, gaat niet graag ergens naartoe waar deze begeleiding niet is
• Treuzelt na de activiteit
• Is vaak alleen is, zondert zich af
• Speelt niet graag samen met andere kinderen Overige signalen zijn
• de pester voelt zich sterker door het pesten
• er is veel onrust tijdens een activiteit
• er is veel onderlinge concurrentie
• er ontstaan spontaan ruzies zonder duidelijke oorzaak
5. Meldingsprocedure:
Deelnemers kunnen pestgedrag of incidenten melden bij een begeleider of een lid van het bestuur. Er is ook een vertrouwenspersoon waarbij een melding gemaakt kan worden. Deze meldingen worden gedocumenteerd.
Meldingen worden altijd serieus genomen en vertrouwelijk behandeld.
6. Stappenplan
a) Aanpak pestgedrag:
Stap 1:
Wanneer kinderen ruzie met elkaar hebben en/of elkaar pesten proberen zij er eerst zelf/ samen uit te komen.
Stap 2:
Op het moment dat een van de kinderen er niet uitkomt (in feite het onderspit delft en verliezer of zondebok wordt) heeft deze het recht en de plicht het probleem aan de begeleiding voor te leggen. De begeleider in deze benadert altijd een bestuurslid.
Stap 3:
Het bestuurslid brengt de partijen bij elkaar voor een verhelderingsgesprek en probeert samen met hen de ruzie of pesterijen op te lossen en (nieuwe) afspraken te maken. Bij herhaling van deze pesterijen/ruzies tussen dezelfde kinderen volgen maatregelen.
Stap 4:
Bij herhaaldelijke ruzie/pestgedrag neemt het bestuurslid duidelijk stelling en houdt een bestraffend gesprek met het kind die pest/ruzie maakt. Deze incidenten worden genoteerd.
b) Gevolgen voor pestgedrag:
Afhankelijk van de ernst van het pestgedrag kunnen verschillende maatregelen worden genomen, variërend van een waarschuwing tot verwijdering van deelname aan de eerstvolgende activiteit of het gehele programma.
Stap 1: Waarschuwing
De pester krijgt een formele waarschuwing, waarbij duidelijk wordt gemaakt dat herhaling gevolgen zal hebben. Ouders worden telefonisch op de hoogte gebracht van het incident. Bij herhaling komt er een gesprek met het bestuur, pester en ouders.
Stap 2: Gesprek met ouders/verzorgers
De pester wordt gevraagd deel te nemen aan een gesprek waarin het effect van zijn gedrag wordt besproken. Ouders zullen hierbij betrokken worden om samen tot een oplossing te komen. Tevens zullen de consequenties (bij een eventuele herhaling) van het gedrag besproken worden samen met ouders.
Stap 3: Schorsing van de eerst volgende activiteit
Bij herhaaldelijk of ernstig pestgedrag kan de pester geschorst worden voor de eerst volgende activiteit binnen het programma.
Stap 4: Schorsing voor het gehele programma
Bij aanhoudend pestgedrag wordt de pester geschorst voor het gehele zomerprogramma.
7. Communicatie:
Het pestprotocol wordt gecommuniceerd naar alle deelnemers, ouders/verzorgers en begeleiders via de website.
Er worden regelmatig updates en herinneringen gegeven over het belang van respectvol gedrag en het pestprotocol.
8. Periodieke evaluatie:
Het Anti-pestprotocol zal regelmatig geëvalueerd worden en indien nodig worden bijgewerkt om ervoor te zorgen dat het effectief blijft en aansluit bij de behoeften van Kindervakantiewerk Stevensweert.
Dit anti-pestprotocol is van kracht tijdens alle activiteiten georganiseerd door Kindervakantiewerk Stevensweert en geldt voor alle deelnemers, begeleiders en leden van het bestuur.